Klar besked til aarhusianske iværksættere: Kast jer ud i det

Der var et klart budskab fra scenekanten, da årets iværksætterfestival åbnede tirsdag aften: kom i gang med det samme.

Aftenens hovedformål ved iværksætterfestivallen var at inspirere og hylde iværksættere. Ni, primært lokale, iværksættere stod for peptalken heriblandt smykkedesigner Christina Hembo, den tidligere Skykon-direktør Jesper Øhlenschlæger og Preben Mejer fra Innovation Lab.  De havde alle det samme budskab: tag chancen og start din egen virksomhed.

Dansemusen Christina Hembo fortalte levende om en tilsyneladende vanvittig forretningsidé, der startede på et lille værelse i London og nu har ført et cykelhold og en internationalt anerkendt virksomhed med sig. Det kan godt lade sig gøre at sælge diamanture til fornuftige priser samtidigt med, at man bliver dus med dronningen.

“Ingen troede på idéen, undtaget min mand og jeg. I dag er det fantastisk at se, at vi havde ret,” sagde Hembo på scenen.

Jesper Øhlenschlæger er ved flere lejligheder blevet beskrevet som en tvivlsom forretningsmand i pressen. Måske var det derfor, han brugte en del af sin taletid til at kritisere danske erhvervsjournalister. Ifølge Øhlenschlæger er der en dræbende jantelovsmentalitet i medierne – og i Danmark som helhed, som minimerer lysten til at prøve lykken som iværksætter. Også politikerne fik hårde ord med på vejen:

“Man kan komme på iværksætterkurser, hvor det eneste man lærer er at tilslutte et kabel. Hvis man skal på kursus i det, skal man ikke være iværksætter.”

Mediedarlingen Preben Mejer fortalte om de grundlæggende forudsætninger for en succesfuld virksomhed: en klar forretningsplan, fokus og globalt udsyn. Han sluttede af med ordene:

”Iværksætteri er det sjoveste man kan lave med bukserne på.”

Festivallen fortsætter onsdag i Musikhuset. Der er gratis adgang for alle.